keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Viirulla ja Pesosellakin on elokuvassa juuri sopiva leikkipäivä.

a. Keskustelkaa, mikä leikkimisessä on hauskinta. Onko leikkiminen mielestänne tarpeellista? Mikä on teidän mielestänne mukavin leikki? Millainen on hyvä leikkipaikka? Millainen on mukava leikkikaveri? Saavatko aikuiset leikkiä? Osaavatko aikuiset leikkiä? Milloin leikissä tulee riitaa? Miten riidat sovitaan?

b. Leikkipäivän leikkejä. Jaetaan lapset kolmen hengen ryhmiin. Kussakin ryhmässä annetaan lapsille vuorotellen jokin esine luonnosta tunnusteltavaksi selän taakse. Lasten täytyy arvata, mikä esine milloinkin on. Esim. käpy, kuusen oksa, kivi, neulanen, naavaa, sammalta, kukka, ruusunmarja jne. Tarkastelkaa lopuksi yhdessä tunnusteltavana olleita asioita. Miltä ne tuntuvat, väri, haju, koko jne. Kun luonnosta on valmiiksi kerätty erilaisia esineitä, niillä helppo leikkiä pienissä ryhmissä.

c. Kuvasuunnistusta. Etsitään lehdistä esim. eri eläinten kuvia, jotka päällystetään muovilla ja leikataan kahtia. Aikuinen jakaa kaikki kuvapuolikkaat satunnaisessa järjestyksessä lapsille niin, ettei kukaan saa näyttää toiselle, minkä kuvan sai. Annetaan merkki, jonka jälkeen kaikki saavat etsiä kuvaparin itselleen. Näin saatiin lapset jaettua pareiksi. Nyt aikuinen kerää pareilta toisen kuvan puolikkaan itselleen. Pari saa viedä jäljelle jääneen kuvan puoliskon näkyvälle paikalle maastoon. Kun kaikki kuvat on kätketty, jaetaan kuvien toiset puoliskot taas pareille niin, ettei kukaan saa itse kätkemäänsä puolikasta. Yhteisestä merkistä kaikki saavat lähteä parinsa kanssa metsästämään oman kuvansa toista puolikasta maastosta. Leikitään etsimisleikkiä monta kierrosta.