keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Oppilaat kasvavat maailmaan, joka on kulttuurisesti, kielellisesti, uskonnollisesti ja katsomuksellisesti moninainen. Kulttuurisesti kestävä elämäntapa ja monimuotoisessa ympäristössä toimiminen edellyttävät ihmisoikeuksien kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista, arvostavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.

Lavastus ja puvustus

Lovemilla-elokuvan visuaalinen maailma on luotu lavastuksen ja digitaalisten efektien avulla. Kari Kankaanpää vastaa elokuvan lavastuksesta ja erikoisrekvisiitan suunnitellusta: "Tämä on harvinaista suomalaisessa elokuvassa, että emme rajanneet tekemistä etukäteen niin, että tämä lavastetaan ja tämä tehdään tietokoneella. Mietimme, että mitä kaikkea halutaan tehdä. Se on rahasta ja resursseista kiinni, että millä päästään parhaaseen lopputulokseen ja yleensä paras tulee tekniikoita sekoittamalla."

"Me digityypit ja perinteiset lavastajat olemme löytänet viime vuosina pikku hiljaa toisemme. Mehän teemme samaa asiaa, mutta eri vaiheessa. On oleellista, että keskusteltaisiin enemmän nimenomaan lavastajien kanssa. Kaiken meidän työn kuuluu tukea sitä maailmaa, jonka ohjaaja ja lavastaja ovat alkuaan suunnitelleet." Kertoo puolestaan jälkituotannossa digiefektit tehnyt Sami Haartamo.

Rekvisiitta näyttelee myös elokuvassa suurta roolia. Esimerkiksi robottiosien suunnittelussa otettiin huomioon näyttelijän liikkuminen. Varusteiden suunnittelussa käytettiin proteesiammattilaisia.
Lähde: Yle

Tutustukaa käsityökoulu Robotin toimintaan.

Kysymyksiä

  • Miksi Milla ja Aimo eivät arvostaneet omaa kotiympäristöään?
     
  • Mitä esteitä heillä oli muutosten tekemiseen?
     
  • Mitä merkitystä oli Aimon huonolla itsetunnolla?
     
  • Kuka elokuvassa on oikeasti aikuinen?
     
  • Mikä merkitys lavastuksella ja puvustuksella on elokuvan teemojen kannalta?