keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitoja, jotka auttavat oppilaita ymmärtämään monimuotoisia kulttuurisia viestinnän muotoja sekä rakentamaan omaa identiteettiään. Monilukutaito perustuu laaja-alaiseen käsitykseen tekstistä. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa.Tekstejä voidaan tulkita ja tuottaa esimerkiksi kirjoitetussa, puhutussa, painetussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa. Myös Lovemilla-elokuvan ymmärtäminen ja tulkinta vaatii monilukutaitoa.

  • Elokuvan mainostekstissä Lovemillaa kuvaillaan seuraavasti: "Lovemilla on elokuva rakkaudesta, roboteista ja bodaamisesta. Se on ennennäkemätöntä genre-anarkiaa, jossa komedian sisällä hypitään tyylilajista toiseen – zombie-elokuvasta herkkään romanssiin, alienien taisteluista musikaalilauluihin ja rumasti lentävistä supersankareista itseään tuunaaviin bodarirobotteihin." Ohjaaja Teemu Nikki taas totesi Aamu-tv:n Tähtihetken haastattelussa seuraavaa: "Mitä tahansa voi tapahtua ja se on hirveän herkullista elokuvamuodossa. Tarina sitoo kaiken kuitenkin yhteen. Millan maailma on genreanarkiaa. Käsittelemme tavallisia asioita kuten rakkautta ja bodaamista, mutta niitä käsitellään zombeilla, erikoislaitteilla tai alieneilla."  Lähde
    Mitä tarkoittaa genreanarkia?
     
  • Miettikää elokuvan katsomisen aikana mitä viittauksia eri elokuviin elokuvasta löytyy. Löytyykö tuttuja hahmoja?
    Voiko elokuvasta nauttia vaikka viittauksia ei tunne?
     
  • Mitä tarkoittaa intertekstuaalisuus? Mikä merkitys intertekstuaalisuudella on Lovemilla-elokuvassa?
     
  • Miten Janne Huttusen säveltämä musiikki tukee genreiloittelua?
     
  • Miten elokuvassa parodioidaan eri genrejä?
     
  • Mitä lukutaidon eri osa-alueita elokuvasta löydät?