Onnenonkija (svenska)
Läromaterialets teman: kommersiell kommunikation, förmåga att läsa kommersiell kommunikation. konsumtionskultur, konsumtion och livsstil, konsumtionsvanor, penninganvändning, hushållning, var söka hjälp vid ekonomiska problem, framtidsplanering, yrkesval, företagande, att försörja sig själv, livsstil som främjar välmående, bloggande.
Synopsis:
Lifestyle-bloggaren Marja (Minka Kuustonen) får inte sin blogg att lyfta trots ihärdiga ansträngningar. Pengar går åt, men det leder ingen vart. Marja råkar träffa Olavi (Olavi Uusivirta). Olavi är född med guldsked i munnen, men han vill bara vara en riktigt vanlig kille. Den konstige Olavi skulle kunna vara lösningen på den fyndiga Marjas allt svårare penningknipa och allt färre följare. Kvinnor är ett okänt kapitel för Olavi.
Sommarkomedin Gold Digger berättar om hejdlösa ansträngningar och försök att göra sig själv till ett varumärke, om ansvar och ansvarslöshet samt pengar och kronisk penningbrist.
Manuset till filmen har skrivits av Pekko Pesonen (mm. Polcirkelns hjältar och Polcirkelns hjältar 2, Jätten) och för regin står Ville Jankeri (Sixpack) och för produktionen Helsinki-filmi.
Läromaterialet är avsett för nionde årskursen i grundskolan och för gymnasiet samt övriga läroanstalter på andra stadiet.
Läromaterialet har sammanställts av Konkurrens- och konsumentverket och Skolbio.
Materialet har producerats av Skolbio.
En skolbioföreställning av filmen kan beställas till en biograf.