keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Koekuvaukset

Elokuvan teon alkuvaiheessa valitaan näyttelijät eri rooleihin (casting). Roskisprinssin nuoret pääosanesittäjät poimittiin koekuvauksin 400 kokelaan joukosta.

Raimo O Niemi kertoo miten Jon-Jon Geitel ja Pihla Maalismaa valittiin Roskisprinssi-elokuvan pääosiin. Nuoret näyttelijät kertovat myös omin sanoin elokuvan casting prosessista. Katso haastattelut täältä.

Tehtäviä

a. Kokeilkaa näyttelemistä 5-6 hengen ryhmissä niin, että kaikki esittävät samaa henkilöä ja asiaa yhtäaikaa. Kertoja selostaa ja muut esittävät samalla kertomuksen mukaan äänetöntä teatteria. Keksikää tarinaa eri henkilöistä ja paikoista tähän tyyliin:

Tyttö lähtee talosta ja kulkee iloisena tietä pitkin. Välillä hän poimii kukkia ja hypähtelee eteenpäin. Äkkiä kuuluu ärähdys ja tyttö hätkähtää ja jää ällistyneenä katsomaan, mistä ääni tuli. Puun takaa häntä kohti hyökkää outo eläin ja tyttö säntää kauhistuneena karkuun. Hän piiloutuu peloissaan.. jne.

Esittäkää seuraavia kohtauksia. Tässä tunnetilaharjoituksessa voitte käyttää myös ääniä:

Saat raivarin!

Saat tietää voittaneesi lotossa jättipotin!

Saat tietää rakkaan lemmikkieläimesi jäämisestä auton alle!

Huomaat astuneesi koiran kakkaan!

Katsot elokuvaa, jossa on menossa kauhukohtaus.

Kompastut ja polveesi sattuu pahasti.

Saat rakkauskirjeen

Maistat tulista chiliä.

Keksikää lisää esimerkkejä yhdessä.

b. Järjestäkää oma koekuvaustilaisuus. Asettakaa videokamera jalustalle ja kuvatkaa ilmaisutehtäviä. Kenenkään ei tarvitse esiintyä yksin, vaan jokaisessa kuvaushetkessä on mukana pari tai 4-6 henkilöä.

Ensimmäinen tehtävä: ”Koekuvausvuorossa” olevat oppilaat saavat samanaikaisesti tietää paperilapulla esitettävän tunnetilan, jonkun tilanteen muodossa. Yhteisestä merkistä reagoidaan lapun ohjeeseen. Pyrkikää mahdollisimman spontaaniin ja aitoon oman tunnetilan kokemiseen.

Toinen tehtävä: Kerrotaan tunnelmista ja tapahtumista.

Muodostakaa parit ja keksikää yhdessä jokin aihe, esim. mieleenpainuvat juhlat, mukavin lapsuusmuisto, surullisin päivä elämässäni, huono aamu, hauskin koulupäivä, pahin erehdys. Kertokaa kameran edessä mahdollisimman elävästi aiheestanne.

Kolmas tehtävä: Oppilaat valitsevat itselleen jonkin esineen, esim. pipon tai penaalin ja alkavat sättiä sitä kaikesta. Haukkuminen saa yltyä koko ajan ihan raivoamiseksi asti. Nyt saa valittaa oikein tunteella ja täysillä!

Kun opettaja antaa äänimerkin, alkaa haukkujia kovin kaduttaa viattoman pipon tai penaalin haukkuminen. Nyt täytyy kaikkien alkaa katuvaisena lepytellä niitä. Anteeksiantoa ei ihan heti heru, joten täytyy olla oikein anteeksipyytäväinen.

Sopikaa ennen harjoitusta, että pipoon ja penaaliin ei saa käydä käsiksi eikä niihin siis saa koskea eli haukkumisen on pysyttävä sanallisella tasolla ja kirosanojen tilalle olisi parasta keksiä vaihtelevampia ilmaisuja.

Keskustelkaa lopuksi, miltä tuntuu raivota ja pauhata. Onko helppoa eläytyä voimakkaaseen tunnetilaan? Millaisiin tunnetiloihin on helpointa eläytyä?

Neljäs tehtävä: Lauletaan tunteella

Aluksi keksitään yhdessä muutamia tunnetilasanoja esim. surullinen, iloinen, rakastunut, vihainen, pirteä, kyllästynyt, reipas, alakuloinen, ujosteleva, jne. Kirjoitetaan sanat lapuille, jotka laitetaan yhteiseen koriin.
Luokka jakautuu pareiksi tai 2-4 hengen ryhmiin ja valitsee jonkin tutun laulun. Sitten pari tai ryhmä saa vuorollaan poimia korista tunnetilalapun ja laulaa laulusta säkeistön lapun kertomalla tunteella.

 

Roskisprinssin eläinnäyttelijät

Eläinnäyttelijällä on merkittävä rooli Roskisprinssissä, kuten monessa ohjaaja Raimo O. Niemen aikaisemmassakin elokuvassa. Elokuvan sankarin Jedin aisaparina nähdään berninpaimenkoira Jesse James. Elokuvantekijät ottivat yhteyttä Suomen Sveitsinpaimenkoirat ry:hyn etsiessään sopivia koiranäyttelijöitä.

Video elokuvan koiranäyttelijöistä