keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Ennen elokuvan katsomista

1. Ajankuvasta ja aikakaudesta 
a) Otetaan yhdessä selvää 1900-luvun alun Suomesta. Miten elettiin kaupungeissa ja maaseudulla? Miten
pukeuduttiin? Miten vietettiin vapaa-aikaa? Oliko kouluja? Miten kouluissa rangaistiin ennen vanhaan?

2. Kuva-analyysi. Tehtävään palataan myös elokuvan katselun jälkeen, katso tehtäväosuus “Kuva-analyysi ja mallista piirtäminen”.
a) Tarkastellaan kuvia yhdessä:
Kuva 1: mies ja poika
  • Keitä kuvassa on?
  • Mitä kuvassa tapahtuu?
  • Millainen tunnelma kuvassa on?
  • Millainen ilme henkilöillä on?
  • Mikä heitä naurattaa?
  • Mistä he ovat tulossa?
  • Minne he ovat matkalla?
  • Mitä matkalaukku sisältää?
  • Mitä poika ajattelee?
  • Mitä mies ajattelee?
Kuva 2: kohtaus portailla
  • Mitä on tapahtunut ennen kuvan ottamista?
  • Keitä ovat portailla olevat miehet?
  • Miksi mies on tarttunut poikaa niskasta?
  • Miltä pojasta tuntuu?
  • Onko poika tehnyt jotakin pahaa?
  • Mitä etualalla oleva mies sanoo?
  • Mitä tapahtuu kuvan ottamisen jälkeen?
b) Valitaan kuvasta joku henkilö, asetutaan hänen asemaansa ja kerrotaan tarina minämuodossa.
c) Kirjoitetaan kuvasta vuoropuhelu tai kertomus siten, että yritetään säilyttää kuvan tunnelma.