Minielokuva Valon pohjalta
- Tehtävä kannattaa tehdä 4-6 hengen ryhmissä.
- Tehkää elokuvan kohtausanalyysi ja valitkaa yksi kohtaus, jonka avulla käsikirjoitatte oman maksimissaan viiden minuutin mittaisen minielokuvan.
Ottakaa huomioon ainakin nämä seikat:
Draaman kaari – mitä elokuvassa tapahtuu alussa, keskellä ja lopussa?
- Alussa esitellään tapahtumapaikka, henkilöt ja toiminnan alkusysäys.
- Keskikohdassa viedään tarinaa eteenpäin konfliktin avulla eteenpäin.
- Lopussa esitellään ratkaisu ja saatetaan tarina päätökseen.
Teema
Mistä haluatte kertoa? Miten elokuvalla kuvataan jotain tiettyä teemaa? Kenen tarina elokuva on?
Elokuvasta Valo voidaan löytää monia teemoja: ystävyys, rohkeus, isä-poika suhde, ihmisyys, sitkeys, periksiantamattomuus, sivistys, pelot jne.
Miljöö eli tapahtumapaikka
Mitkä ovat elokuvan keskeisimmät tapahtumapaikat?
Henkilöhahmot: Päähenkilö, sivuhenkilöt, sankari ja antisankari.
Päähenkilön kautta kuvataan elokuvan teemaa. Elokuvassa tapahtumat kerrotaan päähenkilön kautta, hänen persoonansa näkökulmasta. Sivuhenkilöt tukevat päähenkilön toimintaa. Antisankari on elokuvan tarinan kannalta merkittävä. Antisankari usein saa aikaan tarinan konfliktin, jonka johdosta päähenkilö ajautuu ratkaisemaan ongelmia.
Dialogi
Millaista dialogia elokuvassa käytetään? Onko se minimalistista vai kuljettaako juuri hahmojen välinen dialogi tarinaa vahvasti eteenpäin esitellen katsojalle juonen kannalta tärkeitä asioita?
Käsikirjoitus
Käsikirjoitus on toiminnan kuvausta. Käsikirjoitukseen tulee merkitä vain se mitä kuvassa näkyy. Varsinaisen käsikirjoituksen valmiiksi saattamiseen tarvitaan eri vaiheita:
1. Synopsis on lyhyt yhteenveto tarinasta. Sen avulla voi nopeasti hahmottaa, millaisesta elokuvasta on kysymys. Pitkän elokuvan synopsiksen pituus voi olla esimerkiksi yksi tai kaksi liuskaa. Jos kirjoitat lyhytelokuvaa, synopsis voi olla lyhyempikin, lyhimmillään vain muutamia virkkeitä.
2. Treatment on kaunokirjallinen kuvaus elokuvan tarinasta. Sen ei vielä tarvitse muistuttaa lopullista käsikirjoitusta, joten sen voi kirjoittaa esimerkiksi novellinmuotoon. Lyhytelokuvassa lyhyempikin teksti, vaikkapa yksi sivu, riittävä. Treatmentissa voi kirjoittaa enemmän auki henkilöhahmojen tunnetiloja ja muistoja. Tarina on enemmän kuvaileva.
3. Varsinainen käsikirjoitus käsittää elokuvan tarinan kohtauksiksi jaettuna. Käsikirjoitukseen kirjoitetaan ainoastaan valkokankaalla näkyvä toiminta, henkilöiden lausuma dialogi sekä muut oleelliset äänet. Tunteet, muistot ja henkilöhahmojen menneisyys eivät näy katsojalle, joten niitä ei kannata kirjoittaa. Vain se, minkä katsoja näkee tai kuulee, on tärkeää. Esimerkiksi päähenkilön kokeman surun tunteen voi kirjoittaa käsikirjoitukseen seuraavasti: “kyyneleet valuvat hänen poskillaan.”
Sitten kuvataan!
Kuvakäsikirjoitus
- Piirtäkää kuvattavat kohtaukset ja kirjoittakaa tarkasti missä kohtaus kuvataan.
- Minielokuvan voi kuvata tablet-laitteilla ja leikata esimerkiksi iMove-sovelluksella. Suunnitelkaa kohtaukset huolellisesti ennen varsinaista kuvausta. Näin jälkityöt sujuvat helpommin.
Kerratkaa kuvakokojen käyttöä esim. Ylen Mediakompassin avulla
HUOM! Kiinnittäkää huomiota kohtausten jatkuvuuteen. Eli katsokaa aina mihin edellinen kohtaus päättyy ja mistä seuraava alkaa. Kuvauksissa on hyvä ottaa aina muutama sekunti kohtauksen alkuun ja loppuun, jotta leikkaus on helpompaa.
Editointi ja montaasi kerronnassa
Jälkitöissä kannattaa huomioida montaasi elokuvakerronnan keskeisenä elementtinä. Lue lisää montaasista KAVIn Elokuvapolulta.
Lisää vinkkejä elokuvan tekemiseen löytyy esim. MediaMetkan Tehdään oma elokuva! -artikkelista.
Tämän osion on laatinut KM Kaisa Myllylä |