Tehtäviä laaja-alaiseen osaamiseen
Tästä osiosta löytyy vinkkejä Valo-elokuvan avaamiseen laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilaita ohjataan huomaamaan, että tieto voi rakentua monella tavalla, esimerkiksi tietoisesti päättelemällä tai intuitiivisesti, omaan kokemukseen perustuen:
- Kirjoita Valosta elokuva-analyysi. Pääset alkuun esimerkiksi pohtimalla, millainen tunnelma elokuvassa oli ja miten se oli saatu aikaan, sekä mitkä kohtaukset elokuvasta jäivät päällimmäisenä mieleesi ja miksi. Tutustu elokuva-analyysiin lisää esim. Koulukinon He ovat paenneet -oppimateriaalissa.
Lapsia ohjataan tarkastelemaan erilaisia näkökulmia ja löytämään uusia oivalluksia sekä harjaantumaan vähitellen asioiden kriittiseen tarkasteluun:
- Valitkaa yksi elokuvan hahmo ja kirjoittaa lyhyt käsikirjoitus hänen näkökulmastaan. Esimerkiksi opettaja Maria Neuvonen oli elokuvassa tärkeä henkilö, vaikka häntä ei elokuvassa juuri näkynytkään fyysisesti. Mihin Maria päätyi, kun koulu suljettiin ja hän sai karkotuksen? Marian tarinassa voi nostaa esiin myös karkotuksen syitä.
Ajattelun taitoja harjoitellaan ongelmanratkaisu- ja päättelytehtävillä sekä uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin. Oppilaita rohkaistaan käyttämään kuvittelukykyään luoviin ratkaisuihin ja olemassa olevien rajojen ylittämiseen:
- Kuvitelkaa millainen elokuva olisi, jos se tapahtuisi nykyajassa. Voisivatko elokuvan tapahtumat tapahtua nykyajassa? Jos aikaa on, voitte käsikirjoittaa elokuvan lyhennelmän ja näytellä sen. Valitkaa näytelmälle sopiva tapahtumapaikka.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen.
- Valo-elokuva sijoittuu vuoteen 1905. Keskustelkaa, miten koulu on muuttunut elokuvan tapahtuma-ajasta. Ottakaa yhdessä selvää oman koulunne historiasta. Milloin oma koulunne on perustettu ja mikä on alueen nimi, jossa koulu sijaitsee? Montako oppilasta ja opettajaa koulussanne on? Löydättekö vanhoja valokuvia? Ovatko lasten omat vanhemmat käyneet samaa koulua? Milloin nykyinen koulutusjärjestelmä on astunut voimaan? Voitte haastatella koulun rehtoria, ja kirjoittaa koulun historiikin.
Mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten tunnistaminen ja pohdinta on näillä vuosiluokilla tärkeätä.
- Elokuvan päähenkilö Valo halusi tulla isona opettajaksi. Miten opettajuutta kuvataan elokuvassa. Nimeä muita elokuvissa usein esiintyviä ammatteja ja pohdi miten niitä yleensä kuvataan.
- Tuliko elokuvassa esiin mitään mainoksiin liittyvää? Oliko elokuvassa piilomainontaa?
- Kuka oli elokuvan kiinnostavin hahmo? Miksi?
Koulutyössä opitaan tuntemaan ihmisoikeuksia koskevien sopimusten merkitys yhteiskunnassa ja maailmassa; erityisesti perehdytään Lapsen oikeuksien sopimukseen.
- Elokuvan päähenkilö Valo halusi mahdollistaa koulunkäynnin kaikille lapsille. Miksi aikuiset yrittivät estää lasten opiskelun?
- Etsikää yhdessä tietoa Suomen oppivelvollisuudesta. Mikä on oppivelvollisuus ja milloin se on astunut voimaan?
- Mikä on YK:n yleissopimus Lapsen oikeuksista?
- Elokuvassa lapsetkin tekivät töitä. Olisiko se mahdollista nykyään? Mitä YK:n yleissopimus Lapsen oikeuksista sanoo tästä?
Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.
- Kirjoittakaa kuvaus Valosta: millainen poika Valo oikein on? Onko hän kiltti, itsepäinen, hiljainen vai puhelias? Mistä hän haaveilee ja mitä hän pelkää? Missä hän asuu ja mitä hänelle tapahtuu elokuvassa kerrotun tarinan jälkeen?
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Pelien ja leikkien sekä yhteisten tehtävien yhteydessä opitaan ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys ja harjoitellaan päätöksentekoa.
- Elokuvan päähenkilöstä Valosta ja sivuroolissa olleesta Villestä tuli hyviä ystäviä. Millaisen hyvän teon Valo teki Villelle ja Ville lopuksi Valolle? Hyvät teot voi nostaa esiin elokuvan katsomisen jälkeen.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan omakohtaiseen työskentelyyn eri medioiden parissa, jolla tehdään näkyväksi medioiden tuottamia merkityksiä ja välittämää todellisuutta. Kriittistä lukutaitoa kehitetään oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä. Kertominen, kuvaaminen, vertailu ja selostaminen sekä erilaiset mediaesitykset ovat tässä vaiheessa ominaisia tiedon esittämisen tapoja. Erilaisten tekstien aktiivinen lukeminen ja tuottaminen koulutyössä ja vapaa-aikana sekä teksteistä nauttiminen – niin tulkitsijan kuin tuottajan roolissa – edistää monilukutaidon kehittymistä.
- Oman elokuva-analyysin voi lukea ääneen tai tehdä siitä videon. Videon voi nauhoittaa tablet-laitteilla ja leikata esimerkiksi iMoviella tai MovieMakerilla.
- Videota tehtäessä on hyvä muistella sen julkaisuun liittyviä seikkoja: missä videon voi julkaista? Missä video kannattaa kuvata? Miten ääni kuuluu videolla? Montako kohtausta videoon tulee?
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Oppijat harjaantuvat sujuvaan tekstin tuottamiseen ja käsittelyyn eri välineillä ja oppivat myös kuvan, äänen, videon ja animaation tekemistä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.
- Äänitettyyn elokuva-analyysiin piirretään kuvat. Ääni ja kuvat yhdistetään digitarinaksi Movie Makerin avulla.
Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.
- Koodatkaa oma peli, jossa elokuvan päähenkilö Valo seikkailee historiallisissa maisemissa. Mitä pelissä tapahtuu? Pelin käsikirjoitus kannattaa kirjoittaa ennen varsinaista koodaamista.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Oppijoita rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa ja työn tulosten arvostamiseen.
- Elokuvan päähenkilöllä Valolla oli selvä intohimo opettamiseen. Vaikka hänet melkein laitettiinkin lasten vankilaan, se ei estänyt häntä toteuttamasta omaa intohimoaan. Mikä on oma intohimosi ja miten paljon olet valmis uhraamaan sen puolesta?
- Tee lista omista vahvuuksistasi. Missä olet hyvä, missä kaipaat vielä harjoitusta ja millaiset tilanteet koet hankaliksi?
Koulutyössä harjoitellaan projektien toteuttamista, ryhmässä toimimista sekä yhteistyötä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
- Suunnitelkaa opetusryhmän yhteinen elokuva-iltapäivä. Saman elokuvan ympärille voi liittää eri luokka-asteiden äidinkielen, historian tai elämänkatsomustiedon tehtäviä. Mitä yhteisen elokuvailtapäivän suunnittelussa pitää ottaa huomioon? Kenen kanssa elokuvailtapäivä olisi helpointa toteuttaa?
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaiden kanssa tutkitaan kestävän kehitykseen, rauhaan, tasa-arvoon ja demokratiaan sekä ihmisoikeuksiin, erityisesti lasten oikeuksiin, liittyviä kysymyksiä ja tilanteita. Heidän kanssaan mietitään ja harjoitellaan käytännön tekoja, joilla itse voi vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta.
- Miten ihmisoikeudet tulevat esiin elokuvassa?
- Mikä on elokuvan ystävän teko?
Tämän osion on laatinut KM Kaisa Myllylä. |