Havumetsä-pelissä joukkueet käsittelevät Havumetsän lapset –elokuvan teemoja erilaisten tehtävien avulla. Peliä voi pelata luokassa tai lähiluonnossa. Osassa tehtävistä joukkueet katsovat lyhyen videoklipin elokuvasta, keskustelevat ja kirjaavat havaintojaan ja ajatuksiaan. Mikäli ryhmälläsi on käytössä runsaasti aikaa, voitte ottaa käyttöön myös pelistä löytyvän bonustason.
Pelin kulku
- Oppilaiden ohjeistus ja peliin kirjautuminen: noin 10 min. Ohjesivu oppilaille löytyy TÄÄLTÄ.
- Pelaaminen pienryhmissä (suositus 3–4 oppilasta): noin 40 min. Peli sisältää bonustason, jolle osa oppilaista voi ehtiä pelissä etenemään. Bonustaso on vapaaehtoinen.
- Pelin lopetus ja loppuyhteenveto opettajan johdolla: mahdollisuus käydä läpi joukkueiden mietteitä ja tunnelmia, noin 10min.
Vinkki! Jos haluat syventyä elokuvan ja pelin teemoihin lisää, voit hyödyntää seuraavilla oppitunneilla myös Koulukinon maksutonta Havumetsän lapset –oppimateriaalia, johon tämä pelikin perustuu.
Tarvittavat laitteet ja välineet
Yksi pelilaite jokaiselle ryhmälle: puhelin, padi tai tietokone. Suosittelemme käyttämään pelaamiseen mobiililaitetta. Peliä voi pelata Chrome, Firefox tai Safari -selaimilla.
Pelin pelaamista helpottaa, jos joukkueilla on oma rauhallinen paikka tehtäviin sisältyvien videoiden katsomista varten.
Opettajan toimenpiteet:
- Lataa sponsoroitu peli Seppon pelikirjastosta.
- Kirjaudu Seppoon ohjaajana.
- Jaa lataamasi pelin QR-koodi tai PIN-koodi luokallesi.
- Arvioi yksi tehtävä pelissä annettujen ohjeiden perusteella.
Tarkemmat ohjeet pelin lataamiseen ja ohjaajana toimimiseen löydät alta!
Pelin lataaminen
- Mene Seppo-kauppaan https://play.seppo.io/shop/games?l=fi
- Lisää hakukenttään saamasi aktivointikoodi havumetsanlapset
- Klikkaa pelin latausikonia
- Täytä lomake ja aktivoi peli
- Seuraa annettuja kirjautusmisohjeita.
- Löydät lataamasi pelin Seppo-tilisi dashboardilta.
Peliin kirjautuminen pelin ohjaajana
- Saat pelin lataamisen yhteydessä sähköpostiisi Seppo-tilisi tunnuksen ja kirjautumisohjeet.
- Sinut ohjataan kirjautumaan lataamisen yhteydessä suoraan Seppo-tilillesi, josta löydät pelin. Jatkossa voi kirjautua menemällä osoitteeseen play.seppo.io ja valitsemalla kirjatumisen Pelimestarina.
- Siirry Seppo-tililläsi tarvittaessa Seppon uudelle dashboardille sivun oikean yläkulman linkistä “Dashboard uudistuu”.
- Avaa peli muokkaustilaan klikkaamalla peliä ja valitsemalla sitten “Muokkaa peliä”.
Tehtävät
Pelilaudalla on 8 tehtävää. Seuraava tehtävä aukeaa vasta, kun edellinen tehtävä on suoritettu. Kun joukkue on suorittanut kaikki tehtävät, aukeaa pelissä vielä bonuspelilauta, jonka kaksi lisätehtävää voi tehdä ajan salliessa. Koko peli ja etenkin bonustaso ja sen luovemmat tehtävät sopivat pelattavaksi myös koulun lähiluonnossa.


Bonuspelilaudan luoviin tehtäviin voi käyttää enemmänkin aikaa. Voit katsoa kaikki tehtävät lataamastasi pelistä ennen pelitilannetta ja tarkastella, millaisia tehtävät ovat. Monissa tehtävissä pohditaan sekä elokuvan sisältöjä että omia ajatuksia. Aikaa pelaamiseen on kuitenkin rajallisesti, joten syvällisemmälle reflektoinnille voi varata yhteistä aikaa vielä pelin jälkeen.
Peli pisteyttää joukkueille tehtävät automaattisesti lukuun ottamatta yhtä tehtävää pelilaudalla sekä yhtä tehtävää bonustasolla. Tehtävän 7 (Ympäristötunteet) opettaja arvioi pelissä ja pisteyttää joukkueiden vastaukset. Lisäksi opettaja arvioi toisen bonustehtävistä, mikäli bonuspelilautaa käytetään. Pelissä on valmiit ohjeet arviointia varten ja tehtävät on helppo arvioida. Arvioidessasi tehtäviä voit halutessasi jättää joukkueille myös kannustavan kommentin. Kommentit tuovat joukkueille hyvää fiilistä peliin, joten kannustamme tähän!
Pelaajan ohjeissa muistutetaan joukkueita kunnioittavasta vuorovaikutuksesta antamalla nämä Erätauko-toimintamalliin perustuvat ohjeet:
- Kuuntelen muita ja keskityn
- Kerron omia ajatuksiani ja kokemuksiani
- Olen ystävällinen ja kunnioitan toisia
Voit tutustua toimintamalliin tarkemmin osoitteessa https://www.eratauko.fi/nuoret/.
Pelin käynnistäminen
1. Kun olet avannut pelin muokkaustilaan, siirry käyttämään peliä uudella pelieditorilla. Voi siirtyä uuden editorin puolelle pelin muokkausnäkymän oikean yläkulman linkistä “Käytä uutta pelieditoria”.

2. Valitse yläreunan palkista PELAA. Voit tarkastella tehtäviä pelilaudan vasemmalla puolella olevasta listasta.

3. Käynnistä peli avaamalla oikeasta yläkulmasta Lisää ihmiset-asetukset (nappi, jossa on kaksi hahmoa). Peli käynnistetään “Käynnistä peli” napista.

4. Lisää ihmiset -asetuksista voit jakaa pelin PIN-koodin ja QR-koodin, jolla oppilasryhmäsi kirjautuvat peliin. Pelikoodien vieressä on nappi, jolla voit avata kirjautumistiedot pelaajille näkyviin isommalle välilehdelle. Ennen peliin kirjautumista näytä pelaajille vielä PELAAJAN OHJE.
Ympäristötunteet-tehtävän ja bonustehtävän arvioiminen
Tehtävät-painikkeesta löydät pelin tehtävät. Klikkaa sitä.

Kun tehtävien listassa joku tehtävä näkyy eri värillä, se on saapunut arvioitavaksi. Klikkaa tuon tehtävän kohdalla olevaa nuolta. Näet arviointia odottavat vastaukset tuon tehtävän osalta.

Näkymässä on ensin tehtävä ja sen jälkeen joukkueen vastaus siihen. Vastauksen alapuolella on arviointiohje tehtävän pisteyttämiseen.
Anna pisteet joukkueelle. Pisteiden alapuolella olevaan kenttään voi jättää joukkueille sanallista palautetta ja hymiöitä, vaikkapa “Hienoa työtä!”. Käytä tätä jos mahdollista – palaute antaa joukkueille hyvää fiilistä peliin!

Klikkaa lopuksi Arvioi, ja palaute lähtee joukkueelle.
Jos et ole tyytyväinen vastaukseen, voit pyytää korjausta siihen. Klikkaa silloin Pyydä korjausta. Voit kirjata sanalliseen kommentttikenttään, miksi pyydät korjausta, esim. “Video ei auennut” tai “Menipä säätämiseksi, ottakaas uusiksi”. Tehtävä tulee silloin joukkueelle uudelleen suoritettavaksi.
Joukkueiden uudelleenkirjautuminen peliin
Aloitettu peli pysyy pelaajan selaimen muistissa 2 tuntia. Jos pelaaja on kirjautunut peliin ensimmäisellä kerralla QR-koodilla ja lukee QR-koodin uudestaan myöhemmin, ehdottaa Seppon kirjautumissivu aikaisemman pelin jatkamista. Joukkueet voivat myös ensikirjautumisen yhteydessä tallentaa henkilökohtaisen pelaajakoodinsa, jonka syöttämällä pääsee jatkamaan omaa peliä osoitteessa play.seppo.io.
- Ladatkaa seppo.io-sovellus tai menkää osoitteeseen play.seppo.io. Käyttäkää yhtä pelilaitetta/joukkue.
- Kirjautukaa pelaajana. Kirjoittakaa oman opettajan antama pelikoodi kenttään. Peliä voi pelata Chrome-, Firefox- tai Safari-selaimella.
- Kirjoittakaa joukkueenne nimi. Kirjatkaa joukkueenne pelaajakoodi itsellenne ylös. Pääsette koodilla takaisin peliin, jos se keskeytyy tai pelaatte esim. kahdella eri oppitunnilla.